Review
Rock & Pop - 2004 - GLOOM - The Freezer
Po třech letech se na scénu vrátila pražská rocková skupina GLOOM. Natěšená, že naváže tam, kde skončila, vyjevená, že se doba tak rychle změnila a ona bude muset spíše makat od píky.Bývali jako Motorhead, tak razantní, syroví a přímočaří. Na nové nahrávce si v rámci sedmi skladeb spíše hrají. Modelují mezi upracovanými muzikantskými prsty agresivní rockovou hmotu a jako by nevěděli, co s ní. Převalují ji, hnětou a někdy se přitom zamyslí tak, že jejich mechanická činnost ztratí směr. Zamotalí se do kruhu a jakmile do nich kdosi šťouchne, pokračují dál.V sestavě je nový kytarista Honza, bubeník Franta a baskytarista Vilda zůstali ze starých časů. Nynější GLOOM jsou zatím nepříliš vyprofilovanou skupinou, která je si vědoma své síly, tradice i daru svobody, již hudební scéna dává. Neví jen, jak to všechno uchopit. Nebojme se ale, že na to nepřijde. Začít by měla u zvuku nahrávky.
*** Jaroslav Špulák
ROCKSHOCK - 2004 - GLOOM - The Freezer
Zhruba pět let nefunkční pražské těleso GLOOM, které se paradoxně záhy po vydání zdařilého debutu Gore (1997 - existuje bohužel jen na MC), se vrací na scénu - a v ucházející formě! Poháněno opět zkušeným bubeníkem Fr antou Vadlejchem, který v mezičase stihl projít kapelami Škwor, Ester, Porno For Pigs, Four Roses a Paradiso, nabízí zvláštní kombinaci "starého" a moderního tvrdého soundu. Přesněji řečeno, na do jisté míry tradičních hardrockových a metalových základech jsou rozvíjeny postupy v duchu valivého a vpravdě třeskutého trash/hardcoru. Úderné,hutné a patřičně energické hudbě ubírá body snad jen pramálo přesvědčivý zpěv stylu "ani ryba, ani rak" (rozuměj ani kultivovaný čistý vokál, ani brutální řev, ale cosi nevýrazného mezi tím). Bonusem nahrávky je nijak zvlášť invenční remix songu Lie ze zmíněné kazety Gore.
*** Petr Korál
Rock - Metalový Fanzin METAL FOREVER - GLOOM - The Freezer
Hudbu kapely GLOOM je těžké určit. Má to hopsavou hard coreovou rytmiku, ale po pozorném poslechu se dají vystopovat i thrashové, ale i např. hard rockové prvky. Zpěv je velice sympatický, žádný rap, ani deathový murmur, prostě klasická stará metalová škola. Je slyšet, že chlapi nějaké to hraní už za sebou mají. Každá skladba má něco do sebe, každá vás dokáže něčím překvapit, ať už úvodní „Under The Balcony“ svým thrasovým sólem nebo třeba „Antimacho“ výbušným refrénem. Každá v sobě nosí určitý hitový potenciál, některé menší, některé větší. Za ty výraznější bych jmenoval veselou „Numb, Naked & Frozen“, nervózně znějící „Whisper“ a bonusovou „Lie“, která se objevila již na debutu „Gore“. Zde je v remixové podobě. GLOOM se mi jeví jako velice sympatická kapela, na naší hard coreové scéně patří určitě k nadprůměru.
78% Venca
SPARK - červen 2004 - Tuzemské PODHOUBÍ - GLOOM - The Freezer
ahle tříčlenná smečka si razí svou cestičku hudebním kolbištěm už nějaký čas, a především: razí si ji po svém, což je jistě chvályhodné. Nemusí přitom nijak zvlášť tlačit na pilu, a přesto zní hodné našlápnuté - to je taky fajn. „The Freezer" je docela syrová záležitost a vůbec se mi zdá, že GLOOM oproti dřívějšku svoji hudbu hodně zjednodušili. Jako by ji ořezali od všech kudrlinek a zaměřili se spíše na údernost a přímočarost. Proč ne?! Po muzikantské stránce cítím velkou jistotu ve všech končetinách - zejména bicmen je slušnej řezník, ostatní se však vzadu určitě nekrčí. Všechno to slušně odsýpá, ani se nenadějete a už jste na konci. Výtky? Nemůžu se ubránit pocitu, že slyšet jednu skladbu znamená slyšet všechny. Postupy jako by se trochu opakovaly a vzít jednotlivé pasáže ze všech skladeb a promíchat je mezi sebou - možná že by to nebyl zas až takový guláš, jak by se dalo čekat... Autorský rukopis? Budiž, snad by mohl být trochu méně čitelný... Jinak jsou GLOOM určitě jménem, které by nemělo jenom tak prošumět nepovšimnuto kolem našich zvukovodů - to jen pro ty, kteří se náhodou ještě s GLOOM nesetkali...
***** David Nedoma
SPARK - prosinec 2005 – Tuzemské podhoubí – GLOOM – Deep Down
GLOOM – Deep Down - Z lehce industriálního
intra se v plynulém přechodu do právě se rozjíždějící kraťoučké úvodní skladby
„Born Again“ přenáší strojový rytmus. Ten pak podkresluje a žene kupředu celou
kompozici – až do jejího samotného závěru. O industrialu tu ovšem přesto nelze
mluvit. Styl, kterému se celé album DEEP DOWN nejvíce přibližuje, je spíše
Hard Core. Nejvíce – nikoliv však výhradně. Hudba pražské skupiny GLOOM zní
totiž přece jen umírněněji – je většinou pomalejší, nezachází k extrémům.
Navíc je v ní kladen větší důraz na melodickou strukturu skladeb. Chraplavé
vokály prozrazují klasický metalový feeling. V instrumentálech se zase nezřídka
pojí punková přímočarost s hutnými, temnými (často více thrashově nežli hardcoreově
vyznívajícími) kytarovými a zvlášť basovými party. Do toho všeho bicí udávají
dvě vrstvy rytmů – jedna z nich vnáší jistou monotónnost, kterou naštěstí
rozbíjí ta druhá, mnohem pestřejší, i přes svou deathovou ponurost. Právě
v této druhé rovině se utváří i dokonalá souhra mezi nástroji rytmické sekce.
Obě linie bicích se také tu a tam střetnou, aby v nepravidelných intervalech
vnesly do skladeb další stupeň oživení.
GLOOM se i nadále přidržují již zvolené cesty agresivity a surovosti. Dokázali
ovšem lépe než kdy dříve skloubit minulost a současnost. A patrně právě v
tomto spojení našli sami sebe. Trio působí dnes vskutku soudobě, aniž by zapadalo
do jakéhokoli moderního trendu. O to se, zdá se, pokoušelo na své předchozí
desce FREEZER. Jenže ve snaze zabránit jednoduchému zařazování do určité hudební
kategorie se při hledání vlastního stylu nevyhnulo jistému tápání a opakování
stejných formulí. Nyní se ovšem zdá, že si muzikanti sami pro sebe mnohé ujasnili.
Oproti svému předchůdci, který mi přišel více jednolitý, je album DEEP DOWN
bezpochyby mnohem rozmanitějčí, ale i méně výbojné – jestli je to dobře nebo
špatně, musí posoudit každý sám z pozic vlastního gusta. Chválihodný je vypracovaný
cit trojice pro to, jak dlouho si může dovolit jistý motiv rozvíjet, což je
zrovna vlastnost, která většině undergroundových kapel zpravidla chybí. GLOOM
volí raději kratší kompozice, v kterých se vyhýbá všemu nadbytečnému a kterým
vždy poskytuje důstojné završení. Postranním efektům se ale nebrání, ovšem
i v tomto případě projevuje vytříbený cit pro jejich správné umístění. Proto
ani městský trafik v „Something is wrong“, ani pláč dítěte v „Garotta“, ani
voj psů v „Through The Dark Forest“ nijak nenarušují logiku skladeb a nevyvolávají,
jak jsem již mnohdy zažila v případě jiných skupin, úšklebek na tváři posluchače.
Stejně přirozeně působí i jemnější pasáže s kytarou, v níž zaznamenáváme i
vzdálený závan grunge, nebo křehký dívčí hlas v titulní skladbě „Deep Down“,
zvolávající „ If You Want To Kill Me, So Kill Me Tender“ (Pokud mě chceš zabít,
zabij mě něžně), či troška španělštíny v téže písni. Další předností GLOOM
jsou právě jejich texty, které vyznívají sice dost heslovitě, ale ani v tom
nebo právě díky tomu se neztrácí kapely rafinovaný smysl pro humor a její
originální myšlenky, naplněné místy až zen-budhisticky vyznívajícími představami
– jako „Silence is screaming loud“ (Mlčení hlasitě křičí).
Nakonec kruh uzavřou již z úvodu známé industriální zvuky. Prostor pro otevření
dalšího takového v nové, profesionálnější rovině tu ovšem zůstává a pokud
GLOOM půjdou razantnějším krokem a podpoří je v tom dobrý producent, budou
mít přinejmenším dost slušnou šanci vypracovat se na vrchol domácí undergroundové
scény.
Zlatina Jeřábková * * * * *